L'INSÒLIT CAS DE HAI NGOC, L'HOME QUE PORTA 42 ANYS SENSE DORMIR


Segons la ciència resulta impossible que el cos humà aguanti més d'uns pocs dies privat de son, però el pagès vietnamita Hai Ngoc, de 75 anys, assegura no haver dormit un sol minut des de fa 42 anys.
La vida de Ngoc, la història ha estat difosa diverses vegades en la premsa i la televisió vietnamites i apareix esmentada en un bloc de la revista National Geographic, amb prou feines ha canviat des que un dia de 1975 va deixar de dormir per sempre.

«No recordo la data perquè no li vaig donar importància. Em pensava que era una cosa passatgera, però van anar passant els dies i seguia sense poder dormir», relata a Efe Hai Ngoc davant de la seva humil casa a la remota aldea de Que Trung, al centre del Vietnam. El pagès rep el periodista abillat amb un vestit negre tradicional i demana uns minuts per acabar una cerimònia amb la que fa fugir els mals esperits del seu camp de cultiu. L'agricultura i la venda d'un licor d'arròs que ell mateix produeix són la seva principal suport i, als seus 75 anys, manté una envejable salut que li permet sortir a llaurar gairebé diàriament.

«Quan era més jove aprofitava les nits per treballar el camp o per condicionar el camí que porta a casa meva. Ara que sóc gran ja no ho faig tan sovint, em quedo a casa veient la televisió o dono passejos i fumo », explica. La seva incapacitat per agafar el son té altres utilitats en el seu plàcida vida rural, com ser l'únic que aguanta diversos dies seguits en les sales de vetlla o despertar els veïns quan necessiten sortir al camp abans de l'alba. A casa ha acollit equips de televisió del Regne Unit, de Tailàndia i del Japó que, segons la seva versió, es van anar després de diversos dies, sorpresos de la seva incapacitat per dormir.

«Els tailandesos em van portar a l'hospital de Danang (la ciutat més propera, a uns 50 quilòmetres) perquè em examinessin i em van dir que estava bé. L'únic problema és el de la mà », diu assenyalant la seva extremitat, deformada per una bomba de la Guerra del Vietnam, en la qual va combatre entre 1964 i 1966 en el bàndol del Vietnam del Nord.

El doctor que el va examinar, Nguyen Gia Thieu, va afirmar al portal digital Vietnamnet que aquest insomni és estrany però no perillós i ho va atribuir a un trastorn del sistema nerviós. Encara que al pagès li agradaria dormir perquè el recorda com «una sensació agradable», no li preocupa la seva rara condició.

«He provat amb remeis tradicionals i un cop em van portar de Saigon pastilles a dormir, però no van tenir efecte. Només quan bec molt licor d'arròs m'estiro i se me'n va una mica el cap, però no arribo a dormir », explica. El licor i el tabac que ell mateix planta són els seus majors vicis, però tot just semblen repercutir en la seva salut. «Mai em poso malalt, ni tan sols em refredat», diu. El seu relat es podria corroborar amb una electroencefalografia que registrés el tipus d'ones emeses per la seva cervell durant diversos dies, però els hospitals propers no disposen d'aquesta tecnologia i és reticent a abandonar el seu llogaret.
«Els anglesos que van venir aquí volien portar-me a Ho Chi Minh (antiga Saigon) per fer-me més proves, però no vull anar, està molt lluny i jo estic bé. Mai vaig al metge », assegura.
Excepte per les seves ocasionals entrevistes amb la premsa, Ngoc viu com qualsevol seus veïns i compta haver rebutjat ofertes per enriquir-se amb la seva història. «Una televisió d'Austràlia volia pagar-me 30 milions d'dong (1.120 euros) a canvi de no parlar a cap altre mitjà en 18 mesos, però no em va semblar bé negar-me a atendre gent que em ve a veure des de molt lluny», explica.
Al marge del cas de Ngoc, no avalat per la medicina, el rècord més conegut de manca de son és el del estadounidenseRandy Garner, que sent estudiant en 1964 va aguantar 264 hores (11 dies) sense dormir sota supervisió científica.
En la història han existit altres insomnes famosos com el nord-americà Al Herpin, mort el 1947 als 94 anys després de passar més de cinc dècades sense dormir, segons va relatar llavors el New York Times. També va aconseguir notorietat el soldat hongarès de la I Guerra Mundial Paul Kern, que des que va ser ferit d'un tret al cap a 1915 no va tornar a dormir fins a la seva mort, més de 40 anys després, davant la perplexitat dels metges que el van examinar .
Una possible explicació al cas de Ngoc, descartant l'engany deliberat, és que dormi microsiestas de pocs minuts amb els ulls oberts i sense ser-ne conscient. El pagès no sembla donar-li cap importància a la seva excepcionalitat ni al fet que el seu relat sigui un absolut disbarat per a la ciència. «No sé si hi ha algú més com jo, però no m'importa. Porto una vida normal i no m'afecta», insisteix. ABC.ES

Publica un comentari a l'entrada

Més recent Anterior